zaterdag 26 juli 2014

Artikel voor beginnende bloggers

Bloggen is enorm leuk. Echt waar, ik blog al bijna elke dag sinds januari en het verveelt nooit. Doordat ik elke dag met zoveel enthousiasme blog, heb ik ook een aantal andere mensen aangestoken in mijn omgeving. Veel mensen willen door mijn blog zelf ook eentje beginnen. Natuurlijk sta ik daar helemaal achter. Als ze aan mij vragen of ik het erg vind zeg ik: "Nee joh, leuk. Moet je doen!" En dat meen ik ook. Wel zie ik om me heen dat sommige mensen tegen problemen aanlopen wanneer ze beginnen met bloggen. Daarom schrijf ik vandaag dit artikel. Het is niet zo dat ik iedereen die een blog wil beginnen help met het opstarten ervan, maar ik wil wel wat advies geven. Dat voorkomt misschien problemen.

Vraag jezelf af waarom je dit wilt
Vraag aan jezelf waarom je wilt gaan bloggen. Als iemand anders iets doet lijken dingen meestal heel erg leuk. Maar je moet bloggen niet onderschatten. Ik snap dat het voor sommige mensen lijkt alsof bloggen alleen maar elke dag een stukje typen is. Simpel toch? Nee. Er komt zoveel meer bij kijken. Voor sommige artikelen moet je veel tijd reserveren. Je moet producten testen, foto's maken, foto's eventueel bewerken en dan uploaden. En het belangrijkste ding: Je moet elke keer maar weer inspiratie hebben. Dit laatste is de reden waarom de meeste blogs snel weer stranden. Ik denk dat je als blogger de volgende eigenschappen moet hebben:

❤ Nieuwsgierig naar de wereld en de dingen om je heen: Ik denk dat dit iets heel belangrijks is. Als je om je heen kijkt vind je inspiratie. Leef gewoon je leven en je komt vanzelf iets tegen om over te schrijven. Ik weet eigenlijk nooit waar ik de volgende dag over ga schrijven. Ik begin gewoon aan mijn dag met de gedachte: Yes, een nieuwe dag. Vandaag weer een artikel schrijven. Maar ik weet dan nog niet waarover. Gedurende mijn dag komt er een idee in me op en krijg ik ergens inspiratie van. Om even een paar voorbeelden te noemen.

* Artikel voor beginnende bloggers:
- Inspiratie door beginnende bloggers om me heen.
* Artikel how to: Forget him:
- Inspiratie: Mensen die ik ken met een gebroken hart gemixt met mijn eigen liefdeservaringen.
* Serie shit moments:
Er gingen op een dag wat dingen mis waarvan ik bedacht dat ik ze wel op een grappige manier kon verwoorden. Zo ontstond een serie.

❤ Passie voor schrijven. Schrijven moet wel iets zijn wat je leuk vind om te doen. Want je moet het tenslotte vaak ( misschien zelfs wel dagelijks) doen. Moet je op school een opstel schrijven en is je reactie: 'Bah. Nee.'? Dan is een blog misschien niet echt iets voor jou. Kun je niet wachten tot je eens een schrijfopdracht krijgt op school en geef je elke keer alles wat je hebt ook al moet je ook voor andere toetsen leren? Dan is een blog zeker het proberen waard. 

De rest van de dingen die je als blogger moet kunnen leer je wel als je begint. Niemand begint professioneel. Elke blogger zal haar eerste artikel crap vinden. Ik ben bijvoorbeeld nog steeds niet heel erg goed in het maken van planningen. Maar dat leer je. Je leert hoe je school, vrienden en rustmomenten kunt combineren met een blog. Als ik de artikelen van januari vergelijk met die van nu. Dan vind ik ook dat ik er op vooruit ben gegaan. Daarmee gaan we meteen door naar het volgende onderwerp..

Lezers
Hoe gaaf is het dat mensen jouw hersenspinsels lezen? Heel erg gaaf natuurlijk! Mensen die midden in hun leven de moeite nemen om een keertje één van jouw artikelen te lezen. Mensen die misschien wel vaker terug komen, vaste lezers. Iedere lezer is een uniek persoon met een verhaal. Lezers zijn de mensen waarvoor je blogt. Of toch niet helemaal? Ik vind dat je moet bloggen omdat je het leuk vind. De lezers zijn wel een groot deel van je blog. Zonder hen zou je geen publiek hebben. Maar je moet je wel goed beseffen dat die groep lezers waar je zo vaak over fantaseert IEDEREEN kan zijn. Je toekomstig werkgever, je vriendinnen, mensen waarmee je een minder goede klik hebt, je ouders, je leraren. Een blog is (meestal) openbaar dus houd hier goed rekening mee. Kraak nooit mensen online af. Daarvoor is een blog niet bedoeld. Mensen houden in het algemeen van positiviteit. Straal dat ook uit met je blog. Iemand (anoniem) op internet afkraken is just not cool. Ook niet als diegene je heel erg pijn heeft gedaan. Vertel ook geen te persoonlijke dingen. Daarover las ik ergens een tip op een andere blog.

Ga voor jezelf na of al deze mensen het zouden mogen lezen:
* Ouders
* Toekomstig werkgever
* Klasgenoten
* Leraren
* Ex vriendjes

Zo ja, dan zit je goed. Wat mij geregeld overkomt is dat als ik mensen iets vertel ze zeggen dat ze dat al weten. Mijn nieuwsgierigheid word dan gewekt en ik vraag me af hoe ze dat kunnen weten. Hun reactie? "Dat hebben we gelezen op je blog." Dat vind ik dan altijd heel gek om te horen. Want ik weet dat mensen op mijn blog kijken. Maar dat bekenden mijn blog ook lezen, dat went nooit. Elke keer als ik hoor dat een vriendin mijn blog leest reageer ik verbaasd. Dat mijn moeder ook mijn blog leest blijft een beetje apart aanvoelen. Maar mijn blog hoort bij mij. Ik kan me geen leven meer voorstellen zonder. Maar goed, ik dwaal af.

Over de schaamte heen
Misschien wil je wel heel graag een blog beginnen, maar ben je onzeker door de (eventuele) mening van anderen. Mijn tip is om je daarover heen te zetten. Ik ben hier ook bang voor geweest. Ik dacht: Oh god, dan lezen mensen van school het en gaan ze er flauw op reageren. Maar dat is nog helemaal niet gebeurd. Natuurlijk het kan gebeuren. Maar daar moet je boven staan. Als bloggen jouw droom is, wie zijn zij dan om hem van je af te pakken?

Waar moet ik over bloggen?
Sommige mensen hebben naast schrijven één grote passie. Koken, knutselen, fashion of beauty. Ze besluiten een blog binnen één of meerdere thema's te beginnen. Voor mij was dit in het begin echt heel lastig. Als mensen me vroegen waarover mijn blog ging wist ik nooit echt wat ik moest zeggen. Fashion? Ja, leuk. Maar ik heb er niet zoveel verstand van. Beauty? Ik kan mezelf opmaken maar ik zou geen tutorials kunnen maken. Ik heb er zelf voor gekozen mijn blog breed te houden. Gewoon over alles te bloggen wat ik leuk of belangrijk vind. Het leuke aan bloggen is dat je alles wat je leuk vind erin kunt combineren.

Blijf dicht bij jezelf
Aan het begin zul je waarschijnlijk niet zoveel lezers hebben. Wees daardoor niet teleurgesteld. Iedereen begint klein. Als een echte blogger worden jouw droom is geef hem dan niet op als het niet meteen lukt. Rome werd ook niet in één dag gebouwd! Het kan dat er een moment komt dat de statistieken opeens omhoog schieten en redelijk hoog blijven. Als je populair word kun je de neiging krijgen om je anders te gedragen dan je bent. Dat geld op school, maar ook zeker in de blogwereld. Maar de sleutel tot succes is juist jezelf blijven. Waarom vinden mensen jouw blog zo leuk? Juist, omdat jij je onderscheidt van de tienduizend andere blogs die online staan. En hoe doe je dat? Door jezelf te zijn. Want niemand is exact zoals jij. Niemand kan jou zijn, ook al zouden ze willen. Dus wees jezelf op zijn leukst. Maak keuzes die voor jou goed voelen, post artikelen waarvan jij denkt dat ze gelezen moeten worden en wees aardig voor je lezers. Als je blogt heb je een beetje een voorbeeldfunctie. Besef je dat goed. Er zijn heel veel jonge meiden die blogs lezen en zich laten beïnvloeden door het advies van bekende beautybloggers. Daar is niks mis mee. Maar je moet er wel rekening mee houden dat jonge meiden jouw gedrag kunnen kopiëren. Dus gedraag je een beetje op je blog en in het echte leven en geef het goede voorbeeld. Dan kom je er wel.



Dit waren alle belangrijke tips die ik jullie mee wil geven. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en voor ieder die een eigen blog wil beginnen. Ik wens je heel veel succes! Ik zou het via blogger doen. Daar heb ik goede ervaringen mee. Het werkt simpel voor als je net als ik niet echt een computerfreak bent. Computerfreak is overigens niet verkeerd bedoeld. Ik ben juist blij dat er mensen zijn die verstand hebben van techniek en op technisch gebied regelrechte klunzen zoals mij kunnen helpen. Ik vond het heel leuk om dit artikel te schrijven en hoop dat ik mensen heb kunnen helpen. =)

Liefs,
Mar



Geen opmerkingen:

Een reactie posten