zaterdag 23 augustus 2014

Tag: Back to school

Heey allemaal! Sorry dat ik afgelopen week zo weinig heb gepost. Ik had het druk met school,nog geen huiswerk maar ik was nogal moe, en toen eindelijk wat meer tijd had voor een artikel kreeg ik bij de oogarts druppen in mijn oog waardoor ik niet eens kon lezen wat ik typte. Maar goed, today I'm back. De eerste week school is achter de rug. En hoe kan ik hierover vertellen dan met een back to school- tag? Ja mensen, hij bestaat echt. Ik heb hem gevonden op de blog van Melissa. Ik denk dat ik er nog wel een aantal vragen bij ga bedenken omdat ik de tag zelf vrij algemeen vind. Maar ik zie wel eventjes.



Naar welke klas ga je?
Ik doe nu een mbo-opleiding niveau 4. Ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding onderwijsassistent. 

Wat is je minst favoriete vak?
Pfoe, we hebben nu alleen nog maar een introductieweek gehad. Dat was overigens best leuk. We hebben een rooster gekregen maar de afkortingen snap ik nog niet helemaal. Ik heb wel een themaboekje gekregen waarin ook de vakken worden beschreven maar aangezien ik de meeste lessen nog nooit gehad heb kan ik nog geen minst favoriet vak kiezen.

Wat is je meest favoriete vak?
Zelfde kwestie als hierboven. Ik moet de lessen komende week nog even ervaren. Ben benieuwd!

Wat heb je aan introductie gedaan?
Een aantal kennismakingsspelletjes. Dat was wel erg leuk. We moest onze naam zeggen en dan een bol wol naar de volgende gooien. Zo leerde je elkaars namen. En we hebben elkaar geïnterviewd en een korte presentatie over de ander gegeven. Dat was wel bijzonder. Normaal heb je zo'n ongemakkelijk rondje waarbij je over jezelf moet vertellen. En nu hoefde dat een keertje niet. Spelende wijs elkaar leren kennen is niet alleen leuk voor kleine kinderen. Het is gewoon een stuk leuker en een stuk minder ongemakkelijk. En het past bij de opleiding. De eerste dag kregen we ook meteen een creatieve opdracht. Ik voelde me meteen op mijn plek.

Wanneer was je eerste schooldag?
Afgelopen maandag 18 augustus, zie mijn artikel dubbele gevoelens om een datum

Hoe laat word je wakker als je naar school moet?
Ik had verwacht dat ik overal door heen zou slapen en nog helemaal in mijn vakantieritme zou zitten. Maar ik werd gewoon vroeg wakker. Waarschijnlijk omdat ik zenuwachtig was en enthousiast over mijn nieuwe school. Ik wilde er graag naartoe. Ik denk dat het ervan afhangt hoe laat ik naar school moet. Deze week hoefde ik steeds pas om kwart over negen, half tien op school te zijn. Ook was ik twee dagen gewoon vrij. Ik denk dat ik meestal rond zeven uur, half acht mijn bed uit ga als ik naar school moet. 

Waar heb je zin in dit jaar?
Mijn stage op een basisschool. Daar heb ik echt heel veel zin in. Stiekem vind ik het jammer dat we nu nog niet kunnen beginnen.

Waar heb jij je schoolspulletjes gekocht?
Hoofdzakelijk bij de Hema. Ze hebben dit jaar hele leuke back-to-school stuff, vind ik. Vrolijk maar ook niet té bloemetjesachtig. Leuk!



Draag je liever een broek of een rok naar school?
Ik zou wel meer rokjes en jurkjes willen dragen maar ik draag meestal naar school een broek. Gewoon puur praktisch bekeken. Ik combineer het dan natuurlijk wel met een leuk shirtje. 

Rugzak of handtas?
Well.. Een rugzak is minder pijnlijk op langere afstanden. Maar een handtas vind ik mooier. Ik ga voor de handtas. Aangezien je normaal gesproken van les naar les loopt met je tas en je niet elke dag een heel stuk door de stad hoeft te lopen met je zware tas over je arm.



3 musthaves voor school.
- Een zelfverzekerde uitstraling. Pestkoppen pikken kinderen eruit die onzeker lijken. Eigenlijk is iedereen onzeker. Maar je kunt wel aan je houding werken. Onzeker zijn en onzeker overkomen zijn twee verschillende dingen.
- Een agenda. Sommige mensen zeggen dat ze alles in hun mobiel zetten. Ik vind het prima, maar voor mij werkt dat gewoon niet. Ik wil dingen op papier krabbelen. Ik wil een agenda. Ik wil mijn afspraken opschrijven in een boekje. Niet alleen omdat ik dat handig vind maar ook gewoon omdat ik vind dat bij een nieuw (school)jaar een nieuwe agenda hoort. Niet alles hoeft over te gaan op digitaal, toch?
- Doelen. Dit is misschien nog wel de belangrijkste. Je hebt doelen nodig. Een opleiding kan zwaar zijn. Je krijgt kritiek, feedback.. Wellicht zal niet alles wat je op school naar je hoofd krijgt je bevallen. Daarom is het belangrijk om je eigen doelen voor ogen te houden. Waarom kom je elke dag naar school? Voor de andere leerlingen? Of omdat je zelf je school of opleiding wil halen? Wil je advocaat worden? Daarvoor heb je vwo nodig. Kun je het toevallig niet supergoed vinden met de kinderen uit je klas? Denk dan aan je doel en maak er het beste van. Het is maar een voorbeeld. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Beste tip die je in huis hebt als het gaat om 'back to school'?
Ik geloof dat ik die bij de musthaves al heb gegeven. (: En o ja, doe dingen stap voor stap. Denk niet: Oké over drie jaar moet ik mijn opleiding gehaald hebben. Daarvoor zal ik wel een mega moeilijke toets moeten maken. En al die stages die er nog gaan komen. Hoe ga ik dat aanpakken? Kijk gewoon aan het begin van de week in je agenda wat je die week moet doen. Blijf rustig en focus je stap voor stap op wat je af moet hebben. Zorg dat je niet achter raakt maar maak gewoon de dingen die je moet maken. Dan kom jij er vast wel!

Dit was mijn 'Back to school'- tag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ik vond het in ieder geval hartstikke leuk om zo'n artikel te maken aan het begin van het schooljaar. Iedereen die komende week zijn of haar eerste schooldag heeft: Heel veel succes! You can do it.

Liefs,
Marianne 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten